"سرسیلندر خودرو" یکی از مهم ترین قطعات موتور به شمار میآید. این قطعه دارای وظیفه مهمی است. مهم ترین و اساسی ترین اجزای موتور خودرو شامل سیلندر و پیستون ها می باشد. سرسیلندر مکمل بلوک سیلندر است. این قطعه بر روی بلوک سیلندر نصب شده و محفظه احتراقی را برای پیستون برقرار می کند. زمانی که لازم باشد تا موتور خودرو به صورت اساسی تعمیر شود، باید سرسیلندر آن باز شود. با این کار به راحتی می توان به پیستون و سایر اجزای سرسیلندر خودرو دسترسی داشت. در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی در باره سرسیلندر خودرو در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.
سرسیلندر چیست؟
سرسیلندر خودرو در پوشی است که به همراه بلوک سیلندر اتاق احتراق را تشکیل می دهند. لازم به ذکر است که شکل آن بر اساس ساختمان سیلندر می باشد. به این معنی که اگر از نوع خنک کننده با آب باشد مجاری آب داشته و در غیر این صورت دارای شیار های خنک کننده با استفاده از هوا است. سرسیلندر را با استفاده از پیچ و مهره بلوک سیلندر وصل می کنند. "سرسیلندر" را با استفاده از مواد مرغوب و با کیفیتی مانند آلومینیوم، آلیاژ آلومینیوم و چدن تهیه می کنند.
باید توجه داشته باشید که جنس این قطعات دارای محدوده تحمل فشار محدودی هستند و با گذر از محدوده استاندارد می تواند خسارات زیادی را به خودروی شما وارد نمایند. اگر سرسیلندر خودرو (Cylinder head) متحمل حرارتی بیش از حد تحمل خود قرار گیرد، اصطلاحاً گفته میشود که سرسیلندر سوخته است. لازم به ذکر است که میزان تحمل این قطعه به کیفیت و مواد تشکیل دهنده آن بستگی دارد.
دلایل خرابی سرسیلندر خودرو چیست؟
سرسیلندر در واقع یک بخش فلزی است که در فرآیند کاری موتور خودرو در مواقع لزوم وظیفه جلوگیری از ورود گاز ها و فراهم نمودن بستر مسیر ورود و خروج دود می باشد. باید توجه داشته باشید که در انجام وظایف سرسیلندر خودرو تنها نبوده و این وظایف به کمک سوپاپ ها، میل سوپاپ و واشر سرسیلندر انجام می گیرد. علاوه بر این سرسیلندر به طور پیوسته با دمای بالای اشتعال در تماس است. به همین دلیل به یک سیستم خنک کننده نیاز دارد که این وظیفه را سیستم خنک کاری خود را انجام می دهد.
با توجه به اینکه سرسیلندر خودرو دائما در معرض دمای بالای محفظه احتراق قرار دارد. اما جنس آلیاژ آن به گونه ای است که در شرایط عادی و با انجام کارایب صحیح بخش های خنک کاری و روغن کاری می تواند سال ها بدون بروز هیچ گونه ایرادی کار کند. جوش آوردن ماشین یکی از مهم ترین علل خرابی سرسیلندر می باشد. زیرا با بالا رفتن بیش از حد دما در موتور سر سیلندر به مرور تاب برداشته و نمی تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد.
چگونه از خراب شدن سرسیلندر جلوگیری کنیم؟
یکی از مهم ترین اصول برای حفظ و نگهداری سرسیلندر خودرو، توجه به عملکرد سیستم های روغن کاری و خنک کاری خودرو می باشد. اگر سیستم خنک کننده ماشین از جمله فن، رادیاتور، پمپ آب و سنسور درجه حرارت کار خود را به درستی انجام ندهد باعث بالا رفتن دمای موتور می شود. در این صورت احتمال خراب شدن سرسیلندر، واشر سرسیلندر، پیستون ها و شاتون ها افزایش می یابد.
از دیگر مواردی که باعث طولانی تر شدن عمر مفید سرسیلندر خودرو می شود، شیوه نگهداری و رانندگی صحیح با خودرو می باشد. توجه داشته باشید وقتی موتور خودرو سرد است، قطعات فلزی خودرو برای انبساط آمادگی لازم را ندارد. در این حالت باید از گاز دادن بیش از حد به خودرو های تازه روشن شده پرهیز نمایید. از طرف دیگر رانندگی با سرعت های بالا برای مدت زمان طولانی، باعث بالا رفتن فشار در داخل سیلندر شده و باعث آسیب رسیدن به آن می شود.
کلام پایانی
در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی درباره سرسیلندر خودرو را در اختیار شما قرار دهیم. سرسیلندر یک قطعه پیچیده در موتور خودرو است که از آلیاژ های ویژه ساخته می شود؛ تا بتواند برای طولانی مدت در دمای بسیار بالای حاصل از احتراق موتور را تحمل کند. برای استفاده از یک سرسیلندر برای مدت طولانی قبل از هر چیز باید جنس مرغوب و با کیفیت آن را تهیه کنید. تشخیص سرسیلندر خودرو اصلی و متفرقه از روی ظاهر بسیار سخت می باشد. به همین دلیل بهتر است برای خرید قطعه اصلی و مرغوب آن به فروشگاه های معتبر لوازم یدکی خودرو مراجعه کنید. از توجه و همراهی شما سپاسگزاریم.