یاتاقان چیکار می کند؟
"یاتاقان" از اجزای مهم در ماشین آلات و تجهیزات هستند و عملکردشان کاملا گسترده است. از یاتاقان ها در ماشین آلات و تجهیزاتی مانند اتومبیل و موتور استفاده می شود. این قطعه یکی از مهم ترین قطعات ماشین است که اطلاع از کارکرد آن خالی از لطف نخواهد بود. برای بدست آوردن اطلاعاتی در مورد "یاتاقان چیست؟" و "یاتاقان چکار میکند؟" با ما همراه باشید.
از یاتاقان ها در اتومبیل چگونه استفاده می شود؟
به منظور افزایش عملکرد یک ماشین، به عنوان مثال، کاهش انتشار CO2 (دی اکسید کربن) که باعث گرم شدن کره زمین می شود، یا کاهش تعداد خرابی ها، یاتاقان ها اهمیت بیشتری پیدا می کنند.
یاتاقان چیست؟ یکی از متداول ترین سوال ها در مورد این قطعه است که ما در این مقاله به بررسی آن میپردازیم. بیایید در مورد عملکردهای اصلی "یاتاقان خودرو" توضیح دهیم. در این قسمت، نحوه استفاده از بلبرینگ ها را در جعبه دنده و دیفرانسیل که قدرت را از موتور به چرخ ها منتقل می کنند، توضیح خواهیم داد.
بلبرینگ های مورد استفاده در انتقال نیرو
بعضی اوقات می خواهیم سریعتر رانندگی کنیم، یا به مقدار زیادی نیروی محرک مانند هنگام رانندگی در سربالایی نیاز داریم. دستیابی به نیروی محرکه متناسب با شرایط رانندگی ضروری است. انتقال قدرت وسیله ای است که نیروی موتور را به نیروی محرکه تبدیل کرده و به چرخ ها منتقل می کند. در داخل خودرو انواع مختلفی از یاتاقان (pillow block bearing) با هم کار می کنند، هر کدام از قدرت خود استفاده می کنند و در داخل قسمت های جداگانه اتومبیل نیز تعداد زیادی بلبرینگ استفاده می شود.
سیستم انتقال قدرت را می توان به دو دسته گسترده دسته بندی کرد: دستی و اتوماتیک. در اتومبیل های دارای گیربکس دستی، میله دنده ای که برای کار با آن استفاده می شود، در کنار صندلی راننده نصب می شود.
میله دنده ای که برای کار با سیستم انتقال قدرت دستی استفاده می شود
راننده برای تبدیل نیرو از موتور به نیرویی متناسب با وضعیت راننده، با دنده به صورت دستی کار می کند. جعبه دنده دستی از شافت و چرخ دنده تشکیل شده است. این قطعات توسط بلبرینگ پشتیبانی می شوند.
یاتاقان هایی که از شافت پشتیبانی می کنند
یاتاقان، در هر ماشین متناسب با آن از یاتاقان مناسب استفاده می شود و این قطعه از چرخش شافت ها و نیرویی که توسط چرخ دنده ها اعمال می شود پشتیبانی می کند.
یاتاقانهایی که از شافت پشتیبانی می کنند:
بار شعاعی بار محوری نوع تحمل
بلبرینگ کوچک شیار عمیق کوچک
بزرگ یاتاقان غلتکی استوانه ای کوچک
بلبرینگ بزرگ بزرگ مخروطی
تفاوت های بین یاتاقان ها چیست؟ انواع مختلف و ویژگی های خاص یاتاقان ها"
یاتاقان هایی که از چرخ دنده پشتیبانی می کنند
در یک جعبه دنده دستی، چرخ دنده ها همیشه در چرخش و بهم پیوسته با یکدیگر می مانند. به منظور انتقال نیروی محرکه مناسب به چرخهایی برای سرعتی که می خواهیم طی کنیم، از چوب دنده برای انتخاب دنده (A) متناسب با آن نیروی محرک استفاده می کنیم. چرخ دنده انتخاب شده (A) به شافت متصل شده و شافت را به همان تعداد چرخانده است.
به منظور انتقال یک نیروی محرکه متفاوت به چرخ ها برای وضعیت تغییر یافته، ما از چوب دنده استفاده می کنیم تا دنده متصل (A) را از شافت جدا کرده و دنده (B) را متناسب با آن نیروی محرک انتخاب کنیم. چرخ دنده انتخاب شده (B) به شافت متصل است ، و شافت را با همان تعداد چرخش می چرخاند.
همانطور که چرخ دنده و شافت تعداد چرخش متفاوتی دارند، یاتاقان غلتکی سوزنی (ترکیبی از غلتک سوزنی و قفس) بین دنده و شافت نصب شده است و بین سطح داخلی چرخ دنده و سطح خارجی چرخش می یابد.
کارکرد یاتاقان ها چیست؟
یاتاقان های چرخ نقش مهمی در پیشرانه هر وسیله نقلیه ایفا می کنند، زیرا اولین اتصال بین نواحی متحرک و ایستا را در خودرو ایجاد می کنند. یاتاقان - در ساده ترین حالت - وسیله ای برای کاهش اصطکاک است که درون چیزی مثل چرخ قرار می گیرد تا به کارایی چرخش کمک کند. این در حالی حاصل می شود که غلتک نسبت به لغزش نیروی اصطکاک بسیار کمتری تولید می کند.
یاتاقان چرخ اتومبیل این کار را با استفاده از توپ های کوچک فلزی که بین دو حلقه فلزی صاف می چرخند، انجام می دهد. همراه با گریس، یاتاقان همزمان با چرخش چرخ می چرخد، حرکت چرخشی توپ ها باعث می شود توپی چرخ تا حد ممکن آزادانه بچرخد.
یاتاقان چرخ درون مونتاژ توپی قرار دارد و اتصال ثابت را با حامل توپی از طریق یک حلقه بیرونی فراهم می کند. میل راننده از جعبه دنده عبور کرده و از مرکز بلبرینگ چرخ از طریق حلقه داخلی عبور کرده و مشارکت چرخشی را ایجاد می کند. یاتاقان غلتکی به طور کلی در چرخ های محرک یک وسیله نقلیه استفاده می شود، در حالی که یاتاقان مخروطی عمدتا در چرخ های غیر محرک استفاده می شود.