"هایما S7" شاسی های خوبی است که تاکنون روانه بازار شده و توانسته در بین خودروهای شاسی اسمی در کند و با تقویت سیستم فنی و بالابردن آپشن های خود علاقه مندان خود را روز به روز افزایش دهد. (Haima S7) ابتدا توسط طراحان شرکت مزدا در سال 1992 طراحی و ساخته شد اما بعد از مدتی بنا به یه سری دلایل، پروژه ساخت این خودرو در سال 2006 به شرکت چینی FAW انتقال داده شد و پس از مدت ها که این خودرو پا به بازار خودروی ایران گذاشت، مونتاژ آن به شرکت ایران خودرو خراسان سپرده شد، اطلاعات جامع تر در مورد هایما S7 را می توان در موراد زیر دنبال کرد.
بررسی فنی هایما S7
در حال حاضر هایما S7 از موتور 4 سیلندر 2 لیتری به همراه 16 سوپاپ بهره می برد، که طبق آزمایشات انجام شده این موتور توان تولید 148 اسب بخار قدرت در6000 دور در دقیقه و 180 نیوتن متر در4500 دور در دقیقه را دارا می باشد و این شرکت نگذاشته است توان تولیدی موتور خودرو از دیگر رقبا عقب بیفتد. این خودرو از نظر سنگینی وزنی معادل 1.5 تن را دارد اما با وجود همچین وزنی توانسته شتاب صفر تا صد 15.8 ثانیه و حداکثر شتاب 165 کیلومتر برساعت را ثبت کند. این ماشین در حال حاظر دو نوع 5 دنده ای اتوماتیک و 5 دنده ای دستی را به بازار عرضه می کند که در بعضی از موارد دارای تغییراتی هستند اما از نظر فنی و ظاهری شباهت زیادی به هم دارند، که از آنها می توان شباهت این دو در داشتن استاندارد آلایندگی یورو4 را نام برد، در مورد از جمله تفاوت های این دو نوع هم می توان به سوخت ترکیبی 8.8 لیتری برای نوع اتومات و 8.1 لیتری برای نوع دستی اشاره کرد ، البته در سال های اخیر نوع جدیدی هم به بازار آمده به نام هایما توربو که با 188 اسب بخار قدرت، 230 نیوتن متر گشتاور، موتور1.8 لیتری و همچنین قابلیت های رفاهی فراوان سر و صدای زیادی در کرده است، در کل در یک جمله مختصر می توان گفت که "سیستم فنی هایما S7" از شرایط مناسبی برخوردار است.
امکانات رفاهی هایما S7
"آپشن های رفاهی هایما S7" دارای مقبولیت زیادی است و باید بدانیم که هایما S7 در به کارگیری امکانات رفاهی در خودرو دست کم نزاشته است و حجم انبوهی از عوامل رفاهی را برای راننده و سرنشینان به ارمغان آورده است که از جمله آنها می توان به کامپیوتر سفری، دوربین دنده عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، آیینه های داخلی الکتروکرومیک، آیینه های جانبی با قابلیت تاشو برقی، سانروف، شیشه های تماما برقی، صندلی هایی با روکش چرم که در صندلی های جلو گرمکن هم تعبیه شده، دارای تنظیمات 8 جهته برقی برای تنظیم صندلی راننده، استارت دکمه ای، نمایشگر7 اینچی، داشتن سیستم صوتی مناسب، داشتنGPS، بلوتوث و همچنین برخورداری از کروز کنترل که در نوع دستی از کروز کنترل خبری نیست اشاره کرد. "سیستم ایمنی هایما S7" هم از وضع مناسبی برخوردار است و شامل ایربگ های جلو و ایربگ های جانبی (جمعا 4 ایربگ)، ترمزABS و ترمز کمکیBAS، کنترل فشار باد تایرهای TPMS، کنترل کشش TCS و پایداری الکترونیکی ESP می باشد.
طراحی ظاهر داخلی و خارجی
"طراحی ظاهری هایما S7" از نظر اندازه دارای ابعادی با طول و عرض و ارتفاع 4498-1830-1730 میلی متر است که داشتن رینگ های 17 اینچی این بزرگی ابعاد را پوشش می دهد و در ادامه گلگیرهای برآمده ای که تا زیر درب میرسند و ارتفاع زیاد کف هم زیبایی خاصی به ماشین داده است در مورد چراغ ها، چراغ ها جلو به صورت معقول و مناسب با کاپوت ماشین طراحی شدند اما چراغ های عقب کمی دارای کشیدگی هستند، همچنین نصب دو اگزوز در قسمت عقب ماشین و صندوق عقب نسبتا جا دار، طراحی جالبی بوده است. در "طراحی کابین هایما S7" هم می توانیم به موارد خوب و راضی کننده ای برسیم که از جمله آنها وجود داشبورد بزرگ و زیبا ،غربیلک فرمان روان و مملوء از کلید های کنترلی، کنسول مرکزی با نمایشگر نسبتا پیشرفته، دریچه های کولر کشیده، روکش صندلی چرم و استفاده از فیبر کربن در قسمت های مختلف می باشد.
برای جمع بندی کلی تر، این ماشین از نظر فنی و رفاهی تا حد خوبی انتظارات را برآورده کرده است اما باز هم با وجود این تمهیدات دچار نقص هایی است که البته این موضوع برای هر ماشینی وجود دارد و نباید آن را فقط برای یک ماشین تلقی کرد، از جمله عیوب این ماشین می توان شتاب گیری ضعیف به خاطر وزن زیاد و همچنین فضای کم پای سرنشینان را نام برد اما با وجود این ها این ماشین باز هم خوب جلو رفته و باید برای مقابله با رقبای سرسخت خود از جمله چری تیگو 5 و جک S5 به سختی تلاش کند تا بتواند کاستی های خود را جبران کند.