yadakyar

هدف ما در فروشگاه یدک یار این است که لوازم یدکی خودروها را با ضمانت اصالت به دست مشتری برسانیم. در این بلاگ ما لوازم یدکی خودروها را بررسی میکنیم.تمام قطعات با تضمین اصالت هستند.

yadakyar

هدف ما در فروشگاه یدک یار این است که لوازم یدکی خودروها را با ضمانت اصالت به دست مشتری برسانیم. در این بلاگ ما لوازم یدکی خودروها را بررسی میکنیم.تمام قطعات با تضمین اصالت هستند.

۲ مطلب در اسفند ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

"یاتاقان" از جمله قطعاتی است که کاربردهای زیادی به خصوص در خودرو دارد، در واقع اگر بخواهیم به معرفی آن بپردازیم باید بگوییم که وظیفه کاهش اصطکاک بین دو قطعه را بر عهده دارد به این گونه که یاتاقان، درون ساختار دایره ای شکل خود ساچمه هایی دارد که آنها باعث می شوند اصطکاک بین قطعاتی که حرکت چرخشی دارند به طرز قابل توجه ای کم شود، ما در ساختار خودرو یاتاقان های مختلفی داریم که یکی از مهم ترین آنها یاتاقان موتور می باشد که بین شاتون و میلنگ قرار دارد و باعث می شود که این دو قطعه با هم تماس مستقیم نداشته باشند. در خودروها روغن موتورها و یاتاقان ها به صورت موازی از اصطکاک و خوردگی قطعات جلوگیری می کنند اما گاهی اوقات به دلایل مختلف مانند گرم شدن بیش از حد یاتاقان ها آنها از فرم و حالت اولیه خود خارج می شوند و کارایی خود را از دست می دهند که اصطلاحا در این مواقع عبارت "یاتاقان زدن" (Pillow Block Bearing) مطرح می شود و می گویند موتور یاتاقان می زند، ما هم در این مقاله قصد داریم دلایل و علائم مختلف یاتاقان زدن خودرو را مورد بررسی قرار دهیم پس با ما همراه باشید.

یاتاقان خودرو

دلایل یاتاقان زدن موتور خودرو

  • یکی از این دلایل استفاده از روغن موتور نامرغوب است به این گونه که استفاده از آنها باعث می شود که روغن حالت لجنی به خود بگیرد و با پدیدار شدن رسوبات، قطعات دچار جرم گرفتگی بشوند و این جرم گرفتگی هم باعث گرفته شدن مجاری انتقال روغن بشود که در نتیجه آن هم روان کاری در یاتاقان ها انجام نمی شود و یاتاقان ها کارایی خود را از دست می دهند.
  • افزایش بیش از اندازه دمای موتور هم می تواند در خرابی یاتاقان ها تاثیر گذار باشد که معمولا این موضوع برای کم آبی موتور اتفاق می افتد.
  • فرسودگی و طول عمر بالای یاتاقان ها از موارد مهمی است که می تواند کارکرد یاتاقان را تحت تاثیر خود قرار بدهد.
  • خرابی پمپ روغن هم باعث مسدود شدن مجاری روغن در روانکاری یاتاقان ها می شود و خرابی یاتاقان ها را در پی دارد.
  • همچنین رانندگی نادرست به گونه ای که دور موتور خودرو به محدوه قرمز برسد موجب می شود یاتاقان ها در شرایط سخت و مخربی قرار بگیرند.

 

علائم یاتاقان زدن موتور خودروها

  • شنیدن صدای تق تق از درون خودرو از شایع ترین علائم خرابی یاتاقان ها هستند که هنگام روبه رو شدن با این موضوع باید فورا به تعمیرگاه مراجعه کنید و آن را به حال خود رها نکنید.
  • قفل شدن موتور خودرو از دیگر علائم این اتفاق است به گونه ای که خودرو پس از قفل شدن دیگر استارت نمی خورد و یکی از دلایل اصلی خرابی یاتاقان ها می باشد.
  • مشکل در گاز خوردن خودرو یکی دیگر از این علائم است و اگر خودروی خود را به صورت بی جان یافتید که گاز دادن در آن به خوبی انجام نمی شود یکی از دلایل آن مشکل در عملکرد یاتاقان ها می باشد.
  • از دیگر موارد می توان به روشن شدن چراغ چک خودرو هم اشاره کرد.

در آخر هم به یاد داشته باشید که بهتر است یاتاقان ها هر 10 سال یک بار یا هر 100 هزار کیلومتر تعویض شوند تا به بخش های دیگر خودروی شما آسیب نزنند.

  • peugeot 407
  • ۰
  • ۰

در این مقاله قصد داریم به بررسی یکی از خودرو های محبوب تولید داخل بپردازیم که در ابتدای ورود خود به بازار ایران سر و صدای زیادی به پا کرد، این خودرو همان "دنا" (Dena) است ماشینی که بعد از سمند و سورن سومین خودرویی بومی و تولید داخل کشور محسوب می شود، این خودرو در ابتدا NX6 نام داشت و قرار بود در سال 1391 وارد بازار ایران شود ولی به دلیل مشکلات فراوان در تولید و قیمت گذاری این خودرو، عرضه آن به بازار به تاخیر انداخته شد و سرانجام با پیگری های انجام شد این خودرو توانست در سال 1393 وارد بازار کشور شود و محبوبیّت فراوانی هم بدست آورد، باید به این نکته هم توجه داشت که دنا در حال حاضر در 4 کلاس تولید می شود که همگی آنها از نظر فنی شرایط یکسانی دارند و تفاوت آنها مربوط به آپشن ها و امکانات رفاهی می باشد، در ادامه بیشتر به آپشن های این خودرو می پردازیم تا گستره اطلاعات شما در مورد این خودرو افزایش یابد.

خودروی دنا

آپشن ها و امکانات رفاهی دنا

در ابتدا بهتر است بدانید که این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو4 است ونسبت به خودروهای قدیمی خیلی کم تر به تخریب محیط زیست می انجامد، در مورد "ایمنی خودروی دنا" هم خوب است بدانید که در سیستم ترمز این خودرو از سیستم های کمکی EBD و ABS  استفاده می شود، همچنین در چرخ های جلو از ترمزهای جلو دیسکی خنک شونده و در چرخ های عقب از ترمز عقب دیسکی در کلاس های 70112-70101 و ترمز های عقب کاسه ای در کلاس 70118-70115 استفاده شده است، وجود ایربگ راننده و سرنشین جلو، سیستم ضد سرقت و هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز هم بر ایمنی این خودرو می افزاید، در ادامه میریم سراغ آپشن های رفاهی خودروی دنا که شامل فرمان هیدرولیک مجهز به کلید کنترل و سیستم صوتی، مانیتور مالتی مدیا با رهیاب GPS و بلوتوث، چراغ های مه شکن در جلو و عقب خودرو، چراغ نقشه خوان، چراغ خطر سوم، چراغ های سقفی جلو و عقب خودرو، چراغ داشبورد، تنظیم زاویه نور چراغ ها از داخل کابین، آینه های جانبی برقی و راهنمادار با قابلیت تاشوندگی برقی، شیشه بالابر برقی عقب و جلو، رینگ های فولادی، دسترسی به صندوق عقب از داخل، قابلیت تنظیم برقی صندلی های جلو، سیستم ایزوفیکس یا نگهدارنده صندلی کودک، کروز کنترل، فرمان تلسکوپی، روشنایی موقت در محیط های تاریک و سانروف کلاس 70301-70306 می باشد، اکنون با توجه به موارد گفته شده در بالا می توان گفت که این خودرو درجه کیفی مناسبی از آپشن ها دارد و هر کسی که به دنبال خودرویی با مشخصات فنی مناسب و آپشن های نسبتا زیاد است می تواند این خودرو را در اولویت های خرید خود قرار دهد، به طور کلی این خودرو از سری خودروهایی است که علاقه مند در ایران زیاد دارد و با توجه به رشد صنعت کشور می توان به ارتقاء آن امیدوار بود.

  • peugeot 407