yadakyar

هدف ما در فروشگاه یدک یار این است که لوازم یدکی خودروها را با ضمانت اصالت به دست مشتری برسانیم. در این بلاگ ما لوازم یدکی خودروها را بررسی میکنیم.تمام قطعات با تضمین اصالت هستند.

yadakyar

هدف ما در فروشگاه یدک یار این است که لوازم یدکی خودروها را با ضمانت اصالت به دست مشتری برسانیم. در این بلاگ ما لوازم یدکی خودروها را بررسی میکنیم.تمام قطعات با تضمین اصالت هستند.

۳ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مقدمه ای بر شتاب خودرو

"شتاب خودرو" از جمله مؤلفه هایی است که هر خودرویی برای رانندگی به آن احتیاج دارد و از نکات مهم هر خودرو محسوب می شود اما در این بین بعضی اوقات ممکن است خودرو دچار مشکل شود و باعث "کاهش شتاب خودرو" (why my cars accelerate slower) شود و رانندگی را برای رانندگان سخت کند، اما مواردی متعددی وجود دارند که باعث اتفاق افتادن این عمل می شوند و ما در این مقاله قصد معرفی برخی از آنها را داریم.

شتاب خودرو

دلایل کاهش شتاب خودرو

  • مسدود شدن فیلتر بنزین: یکی از راه هایی که باعث افزایش شتاب خودرو می شود رسیدن سوخت مناسب به انژکتور است اما نکته اینجاست که در این مسیر، فیلتر بنزین، سوخت ورودی به انژکتور را بررسی می کند و اگر ناخالصی و مواد مضری داشته باشد آنها را از سوخت می گیرد اما اگر در بین فیلتر دچار مشکل شود در نتیجه آن، شتاب گیری ما هم دچار مشکل می شود.
  • وجود مشکل در سیستم انژکتور خودرو: این مورد هم در واقع ادامه قسمت بالا است و باید خدمتتون بگوییم که سوخت بعد از عبور از فیلتر بنزین وارد انژکتور می شود و از آن جا وظیفه پاشش سوخت را انجام می دهد اما اگر فیلتر کار خود را به درستی انجام ندهد و ناخالصی ها به انژکتور برسند باعث گرفته شدن مجراهای باریک انژکتور می شوند و در نتیجه دوباره شتاب گیری کاهش می یابد.
  • معیوب شدن کاتالیزور خودرو: کاتالیزور از جمله قطعات ماشین است که وظیفه بررسی گاز های خروجی ماشین را برعهده دارد و آنها را به گازهایی بی خطر برای محیط زیست تبدیل می کند و اگر دچار مشکل شود بر شتاب خودرو تاثیر می گذارد باعث "افت شدید شتاب ماشین" می شود و باید خیلی سریع تعمیر یا تعویض شود.
  • خرابی سنسور جریان هوا: این قطعه وظیفه تنظیم هوای ورودی و ترکیب مناسب آن با سوخت را دارد و در خراب شدن آن، مشکلاتی برای شتاب به وجود می آید.
  • نشتی در سیستم خلاء: نشتی خلاء باعث می شود که تنظیم سوخت و هوا به درستی انجام نشود و در پی آن اطلاعات غلط به ECU فرستاده شود.
  • ایراد پمپ بنزین: پمپ بنزین وظیفه انتقال سوخت به انژکتور را دارد و اگر این اتفاق به خوبی انجام نشود سوخت کم به انژکتور می رسد و شتاب هم کم می شود.
  • نوع سوخت مصرفی: سوخت بنزین به علت داشتن مقدار غلظت بیشتر، بهتر می تواند درون سیلندر فعالیت داشته باشد و در نتیجه شتاب بهتری به ارمغان می آورد، اما در مقابل خودورهایی که از سوخت گاز استفاده می کنند به دلیل غلظت و چگالی کم تر شتاب کم تری دارند.
  • مشکل در تسمیه تایم: عیب در تسمیه تایم باعث ایجاد مشکل در باز و بسته شدن سوپاپ ها و در نتیجه احتراق ناقص می شود که در آخر شتاب را هم کاهش می دهد.
  • روغن موتور نامناسب: روغن موتور وظیفه روان کاری حرکت پیستون در سیلندر را دارد و عیب در روغن موتور خودرو باعث می شود که جداره سیلند رها آسیب ببینند و شتاب هم کم شود.
  • گرفتگی فیلتر هوا: مسدود شدن فیلتر هوا از جمله مواردی است که باعث ورود ناخالصی ها به خودرو می شود .
  • مشکل در جرقه زنی: عمل جرقه زنی به کمک شمع ها انجام می شود و معیوب شدن هر یک از شمع ها، ناقص سوختن سوخت را در پی دارد و در آخر هم باعث کاهش شتاب می شود.

 توجه داشته باشید که کاهش شتاب خودرو تنها به موارد زیر ختم نمی شود و شما می توانید برای بررسی بیشتر و دقیق تر عوامل کاهش شتاب خودرو، مقالات مرتبط دیگری را هم مورد مطالعه قرار دهید.

  • peugeot 407
  • ۰
  • ۰

معرفی منیفولد:

"منیفولد" (Manifold) یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده سیستم موتور است و به نوعی وجود این قطعه حتمی است و نبود آن عملا عملکرد موتور خودرو را به صفر نزدیک می کند. اگر بخواهیم در همین ابتدا توضیحی کلی و اجمالی از این قطعه داشته باشیم باید خدمتتون عرض کنیم که این قطعه ابتدایش به موتور متصل است و در انتها به سیستم اگزوز وصل می شود و دلیل اصلی این طراحی این است که منیفولد دود ایجاد شده در موتور را به اگزوز انتقال دهد و از آن جا هم دود به محیط بیرون هدایت شود.

منیفولد

کاربرد منیفولد:

نحوه کار منیفولد به این شکل است که پس از استارت، فلاویل به چرخش در می آید و در نتیجه آن، میل لنگ هم که به فلاویل متصل است از چرخش آن تاثیر می پذیرد و به حرکت در می آید و در ادامه هم پیستون و شاتون با حرکت بالا و پایین کار خودشونو شروع می کنند، اما نکته مهم اینجاست که بعد از انجام این فعل و انفعالات، سوپاپ ها باز می شوند و سوخت به داخل سیلندرها انتقال می یابد و در آخر هم شمع ها با جرقه عمل احتراق را کامل کرده و قدرت موتور را ایجاد و عرضه می کنند و در آخر دود حاصل از این عمل توسط منیفولد از موتور گرفته شده و به اگزوز داده می شود که اگزوز هم آن را از خودرو خارج می کند، که انجام این عمل، منیفولد را هم بسیار داغ می کند و این مورد هم مدنظر داشته باشید که اگر این عمل به خوبی انجام نشود صدای موتور بشدت افزایش می یابد، دود حاصل، درون کاپوت جمع شده و همچنین شتاب خودرو به شدت کاهش می یابد.

 

نکاتی حائز اهمیّت در مورد منیفولد:

  • هر 1 ماه یک بار منیفولد و پیچ ها و واشرهایش بررسی شود چون احتمال ترک خوردگی در آن وجود دارد.
  • نباید اتصالات آن را شل کنیم و به یاد داشته باشیم که بگذاریم سرد شود بعد آن را بررسی کنیم.
  • بررسی نکردن منیفولد از 5 ماه تجاوز نکند.

 

عمر مفید منیفولد:

"دوام منیفولد ها" به عوامل مختلفی بستگی دارد ولی در کل از کیفیّت خوبی برخوردارند و 6 تا 10 سال برای خودروها کار می کنند البته در خودروهای قدیمی به دلیل جنس چدنی و آلیاژی آن مدت بیشتری را دوام می آورند، البته این قطعه هم دچار خرابی و ترک خوردگی می شود که ترک خوردگی آن ناشی از تصادفات، شستن منیفولد با آب سرد و ...است که در مورد شست و شوی آن توصیه زیادی شده است که در هنگام سرد بودن آن و با بنزین یا هر شوینده اسیدی دیگری هر 3 سال شسته شود.

گاهی اوقات سوال هایی هم در این مورد مطرح می شود که آیا ما این امکان را داریم که از لوله های ساده ساخت دست خودمان در منیفولد استفاده کنیم؟ و اما جواب این سوال این است که این امکان وجود دارد اما برای این که این لوله ها جوشکاری ساده ای دارند و همچنین این که شما در ساخت انحنای آنها،  نمی توانید به خوبی عمل کنید و صرفا به لوله ها زاویه می دهید،همگی این موارد باعث می شوند که دود خروجی در لوله ها حبس شود و موتور عملکردش ضعیف شود و در پی آن هم خودرو شتابش را از دست بدهد و در نهایت خاموش شود، به همین دلیل است که بیشتر در خودروهای مسابقه ای لوله های منیفولد را با انحنای مناسب میسازند تا دود خروجی سریعتر بیرون برود و در نتیجه آن شتاب خودرو هم بهتر شود.

  • peugeot 407
  • ۰
  • ۰

 

معرفی 207:

"پژو207" (Peugeot 207) در واقع برادر بزرگ تر پژو 206 است و در بین خودروهایی که هم دارای پلتفرم هاچبک و هم صندوق دار هستند از محبوبیّت بالایی برخوردار است و بیشترین حجم جمعیت دوستداران این خودرو را هم جوانان تشکیل می دهند پس می توان گفت مانند 206 این خودرو جوان پسند است و این نکته فروش این خودرو را تا حد زیادی بالا می برد.بررسی کامل تر پژو207 به ما نشان می دهد که این خودرو در واقع دارای اسم اصلی پژو plus206 از سوی شرکت فرانسوی پژو است که در تولید نسخه جدید تر خلاقیّت آنچنانی به خرج نداده اما از نظر امکانات رفاهی کمی آن را ارتقا بخشیده است، تولید207 در ایران از سال 89 شروع شد اما به دلیل وجود یه سری مشکلات از سوی شرکت فرانسوی و تحریم ها تولید این خودرو در سال 91 متوقف شد و این پروسه حدود چهار سال به طول انجامید اما با تدابیر انجام شده نهایتا در سال 95 دوباره تولید آن از سر گرفته شد و این خودرو دوباره جایگاه خود را در بازار ایران پیدا کرد، در مورد مدل های مختلف 207 می توان گفت که این خودرو در ایران بومی سازی شده و به صورت i207 هم ارائه می شود و دارای دو نوع دستی و اتومات است.

اگر بخواهیم "بررسی 207 از لحاظ فنی" را دنبال  کنیم اول از همه باید بریم سراغ نوع موتور که نوع موتور استفاده شده در این ماشن TU5 است، موتوری که به نوعی محبوب ترین موتور ایران خودرو محسوب می شود و این شرکت در بیشتر محصولات خود نظیر پژو پارس، رانا slx و405 از این موتور استفاده کرده که این موتورتوانسته با قدرت 105 اسب بخار، گشتاور142 نیوتن متر، استفاده از16 سوپاپ، استهلاک پایین و شتاب گیری خوب رضایّت بیشتر مشتریان را بدست آورد. در مورد نوع گیربکس، دارای دو نوع گیربگس دستی 5 سرعته و 4 سرعته اتوماتیک هستش، برای شتاب گیری این خودرو همان طور که گفتیم شتاب گیری خوبی دارد و می تواند شتاب 11.6 ثانیه برای نوع دستی و 12.6 ثانیه برای نوع اتوماتیک را بیان کرد همچنین سوخت ترکیبی 6.6 لیتری برای نوع دستی و 7.1 لیتری برای نوع اتومات ثبت شده است و چیزی که در نوع دستی و اتومایک  مشابه است به کارگیری حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت و استاندارد آلایندگی یورو 4 است.

طراحی خودرو:

 "ظاهر207" فرقی با 206 نکرده است  و تقریبا همون شکل و شمایل را دارد به جز مواردی که می توان از آنها به  چراغ های عقب و جلو کشیده تر و بزرگ تر و فلاپ سپر جلو و عقب اشاره کرد، در کل 207 طراحی جمع و جوری دارد  و به ترتیب از طول و عرض و ارتفاع 3900-1680- 1468 میلی متری بهره می برد، در کل دیگر زیاد نمی شود  ظاهر این ماشین را باز تر کرد اما در مورد "طراحی داخلی 207" دست و بالامان بیشتر باز است و از "آپشن های" خوب آن می توان به مانیتور 7 اینچی نسبتا پیشرفته، فرمان به روز دارای کنترل صوتی و پاسخگویی به تماس، به کارگیری نوار کروم در صفحه  کیلومتر شمار، استفاده از پلاستیک سخت در ظاهر داخل و حل سادگی داشبورد با  نصب نوارهای مختلف  بر روی آن اشاره کرد. از جمله عیوب  این مدل از ماشین کمبود فضا در جلو و عقب به خصوص در عقب است که البته همین کمبود فضا باعث شده تا حجم صندوق کمی بیشتر شود.

در مورد نوع i207  هم نصب USB،GPS، کروز کنترل، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، آیینه های جانبی برقی و بلوتوث  در این مدل  نسبت به مدل های قبلی وجود دارد.

 پژو 207

در کل اگر بخواهیم جمع بندی مناسبی از 207 داشته باشیم باید بدانیم  که این ماشین در رقابت با خودروهای هم کلاس خودش مانند MWM315 ، دانگ فنگ H30 و ساندرو عملکرد خوبی  نشان داده و تا حد زیادی از نظر امکانات فنی و رفاهی با موارد ذکر شده برابری می کند و می تواند برای خرید یک خودروی با امکانات فنی و ظاهری مناسب با یک قیمت منصفانه و خوب پیشنهاد شود.

  • peugeot 407