yadakyar

هدف ما در فروشگاه یدک یار این است که لوازم یدکی خودروها را با ضمانت اصالت به دست مشتری برسانیم. در این بلاگ ما لوازم یدکی خودروها را بررسی میکنیم.تمام قطعات با تضمین اصالت هستند.

yadakyar

هدف ما در فروشگاه یدک یار این است که لوازم یدکی خودروها را با ضمانت اصالت به دست مشتری برسانیم. در این بلاگ ما لوازم یدکی خودروها را بررسی میکنیم.تمام قطعات با تضمین اصالت هستند.

۲ مطلب در آبان ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

استارت یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ماشین برای حرکت کردن است. ما در این مقاله قصد داریم در مورد چگونگی فرایند استارت، قطعات تشکیل‌دهنده آن و همجنین علت ایتارت نخوردن خودرو چیست؟ (why my car doesn’t start) صحبت کنیم. در صورت علاقه‌مند بودن به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

استارت ماشین چیست؟

علت استارت نخوردن خودرو

"استارت خودرو" وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی دارد، در واقع باید گفت عاملی است که ماشین به وسیله آن می‌تواند شروع به حرکت کند. در طی استارت خوردن، برق خودرو از باتری‌ گرفته می‌شود و به چرخ دنده‌ها منتقل می‌شود، همچنین از چرخ دنده‌ها به موتور منتقل می‎شود. نکته‌ای باید گفت این است که برای آنکه موتور بتواند روشن شود باید دورموتورش به حد کافی برسد، وظیفه استارت این است که دورموتور را به حد نساب برساند.

استارت زدن چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که قبلا نیز اشاره کردیم "استارت" خورد در واقع نوعی موتور الکتریکی است  که از تعدادی سیم‌پیچ و ذغال ساخته شده است. وقتی که جریان الکتریکی برقرار می‌شود، یک میدان مقناطیسی ایجاد می‌شود. این میدان مغناطیسی باعث به حرکت درآمدن آرمیچر موجود در استارت ماشین می‌‎شود. وقتی آرمیچر شروع به چرخش کرد، موتور ماشین نیز روشن می‌شود.

به چه دلایلی ماشین استارت نمی‌خورد؟

علت استارت نخوردن خودرو

علت استارت نخوردن ماشین به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه بیشتر درمورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

باطری:

یکی از عواملی که ممکن است باعث استارت نزدن شود، باطری است. باید گفت باطری جزو قطعاتی است که تاریخ مصرف دارد و درواقع یک قطعه مصرفی به‌حساب می‌آید. اگر عمر باطری تمام شود، ماشین نیز استارت نخواهد خورد و به طبع ماشین نیز روشن نخواهد شد. اگر باطری خراب شد و یا عمرش به پایان رسید باید برای تعویض آن به تعمیرگاه مراجعه کنید و خودتان این کار را انجام ندهید.

استارت:

استارت خود علت اصلی روشن نشدن ماشین است. این قطعه از قطات مختلفی تشکیل شده است. همان طور که قبلا نیز اشاره کردیم وقتی استارت زده می‌شود، برق به وسیله باطری به سر استارت می‌رسد. بعد رسیدن به سر استارت، ذغال آن را به آرمیچر می‌رساند. بعد از این مرحله آرمیچر باعث چرخاندن چرخ‌دنده‌ها می‌شود و خودرو روشن می‌شود. اگر هر کدام از این مراحل درست کار نکند، استارت زده نمی‌شود.

دینام:

از دیگر مواردی که در استارت نزدن ماشین نقش دارد، دینام است. وظیفه دینام این است که باطری را شارژ کند. پس اگر نتواند به درستی باطری را شارژ کند یا به‌طور کلی آن را شارژ نکند، وقتی استارت زده می‌شود برق به استارت نمی‌رسد و به طبع فرایند استارت شروع نمی‌شود، درنتیجه ماشین نیز روشن نمی‌شود. دینام از قطعات مختلفی تشکیل شده است، این قطعات عبارت‌اند از:

آفتامات

دیود

آرمیچر

بالشتک

بلبرینگ

پوسته

باید گفت این قطعات در کنار هم باعث شارژ شدن باطری خودرو می‌شوند، درنتیجه اگر هر کدام از آن‌ها به درستی کار نکند، عملیات شارژ انجام نخواهد شد.

سوییچ:

یکی دیگر از عواملی که بر روی استارت ماشین تاثیر می‌گذارد، سوییچ است. شما برای آنکه بتوانید استارت بزنید به سوییچ نیاز دارید. سوییچ از یک مغذی و تعدادی سیم تشکیل شده است که شامل سوییچ خاموش، سوییچ باز و استارت زدن است. اگر خود سوییچ، مغذی یا سیم کشی آن دچار مشکل شود، استارت زده نمی‌شود و درنتیجه ماشین نیز روشن نمی‌شود.

علائم روشن نشدن و استارت زدن خودرو چیست؟

ما در مورد عواملی که باعث استارت نزدن ماشین می‌شوند صحبت کردیم.

بعد از باز شدن سوییچ هیچ علامتی دیده نمی‌شود

اگر شما سوییچ را باز کردید و استارت زدید اما هیچ علامتی را مشاهده نکردید و ماشین روشن نشد، نشان دهنده این است که استارت مشکل دارد و باید به دنبال علت بگردید که مشکل از کجاست.

سوییچ برق متصل باشد اما استارت نخورد

گاهی مواقع است که سوییچ باز است و مشکلی ندارد اما وقتی استارت می‎زنید، ماشین روشن نمی‌شود. برای اینکه بفهمیم علت این مشکل از کجاست ابتدا مغذی سوییچ می‌رویم و بعد قسمت‌های مختلف استارت را نیز بررسی می‌کنیم تا علت اصلی روشن نشدن ماشین را متوجه شویم.

تاخیر در استارت خوردن و روشن شدن ماشین

وقتی که استارت می‌زدیم اما مدت زمان زیادی می‎گذرد تا ماشین روشن شود بعضی از افراد فکر می‎کنند مشکل از باطری است اما وقتی باطری را تعوض می‌کنند باز هم این مشکل برطرف نمی‌شود. مشکل ایجاد شده در این مواقع خود استارت است و باید این قسمت از ماشین را مورد بررسی قرار داد.

کلام پایانی

همانطور که متوجه شدیم استارت یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو برای حرکت است و اگر این قسمت به درستی کار نکند قطعا ماشین نیز نمی‌تواند حرکت کند. همانطور که درمتن نیز اشاره کردیم علت استارت نخوردن خودور عوامل مختلفی دارد که باید با بررسی کردن مشکل را شناسایی و بعد شروع به رفع آن کرد.

  • peugeot 407
  • ۰
  • ۰

تهویه یکی از ضروریات هر خودرو است و در صورت نداشتن آن، ماشین ناقص به‌حساب می‌آید. یکی از اجزای مهم سیستم تهویه در پراید که باعث خنک شدن فضای کابین می‌شود، "کمپرسور کولر پراید" نام دارد. کمپرسور برای فعالیت خود به یک سری ابزار دیگر نیز نیازمند است. ما در این مقاله قصد داریم در مورد کمپرسور، کاربردی که دارد و اجزای کمک کننده به آن صحبت کنیم. در صورتی که به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه علاقه‌مند هستید با ما تا انتها همراه باشید

اجزای سیستم تهویه ماشین چیست؟

سیستم تهویه ماشین پراید از اجزای گوناگونی تشکیل شده است که در کنار هم باعث ایجاد هوای خنک و مناسب در فضای پراید می‌شوند. یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم تهویه، کمپرسور کولر پراید است. وظیفه کمپرسور این است که باعث فشرده شدن گاز سرد کننده می‌شود. در ادامه به اجزای سیستم تهویه اشاره می‌کنیم.

  • کمپرسور کولر خودرو
  • اوپراتور کولر خودرو
  • ریسیو درایر
  • کندانسور یا یادیاتور کولر
  • شیر انبساط
  • گاز کولر خودرو

کارکرد کمپرسور به چه صورت است؟
در این قسمت از مقاله قصد داریم در مورد کاربرد کمپرسور صحبت کنیم. همان‌طور که گفتیم وظیفه کمپرسور کولر  این است که گاز سرد کننده که به آن مبرد نیز گفته می‌شود را فشرده ‌کند. انجام این کار فشار و دمای گاز را به شدت افزایش می‎دهد. بعد از این مرحله گاز را وارد کندانسور می‌کنند تا در آنجا گاز به مایع تبدیل شود. بعد از این مرحله مایعی که اکنون تولید شد از شیر انبساط عبور می‌کند و این اتفاق باعث کاهش فشار و دمای آن می‌شود. سپس با گرفتن گرمای محیط به گاز تبدیل می‌شود. این اتفاق یعنی جذب دمای محیط توسط مایع باعث خنک شدن اوپراتور می‌شود. در کنار اوپراتور یک فن قرار دارد که هوا را از داخل لوله‎های بسیار خنک آن عبور می‎دهد. سپس این هوای خنک وارد کابین پراید می‌شود و آنجا را خنک می‎کند. گازی که از اپراتور خارج  شد مجددا به سمت کمپرسور کولر پراید هدایت می‌شود.

چند نوع کمپرسور وجود دارد؟

باید گفت که کمپرسور در سراسر به سه دسته تقسیم می‌شود که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • کمپرسور روتاری

این نوع از کمپرسور یکی از انواع کمپرسورها است که به‌صورت عمودی است و توسط یک شبکه کار فشرده‌سازی گاز را انجام می‌دهد.

  • کمپرسور پیستونی

این مدل از کمپرسور توسط پیستون که در داخل سیلندر قرار دارد، کار فشرده سازی را انجام می‌دهد.

  • کمپرسور اسکرول

یکی دیگر از انواع کمپرسورها، اسکرول نام دارد که باید گفت از پیشرفته‌ترین و جدیدترین نوع آن‎‌ها است. اسکرول به‌صورت سانتریفیوژی و چرخشی عمل می‌کند. نکته‌ای که در مورد اسکرول وجود دارد این است که نسبت به سایر کمپرسورها کاربرد بیشتری دارد همچنین طول عمر آن بالا است.

عواملی که در خرابی کمپرسور نقش دارند

عوامل مختلفی در خرابی کمپرسور کولر پراید نقش دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • خراب شدن کلاچ

باید گفت که کلاچ یکی از اجزا کمپرسور است. یعنی با شروع سیستم تهویه کلاچ هم درگیر می‌شود. وقتی کلاچ فعال می‌شود باعث چرخش پولی می‌شود که مجموع این نتایج باعث عملکرد درست کمپرسور می‌شود. درنتیجه اگر کلاچ آسیب ببیند، کمپرسور نیز خراب می‌شود.

  • فرسوده شدن باتری خودرو


یکی دیگر از عواملی که باعث آسیب دیدن کمپرسور کولر پراید می‌شود، فرسوده شدن باتری خودرو است. زیرا تغییر در کارایی خودرو باعث تاثیر بدی روی سیستم برقی آن می‌گذارد که به طبع کمپرسور نیز آسیب می‌بیند.

  • خراب شدن رله کمپرسور

خراب شدن رله یکی دیگر از عواملی است که باعث آسیب دیدن کمپرسور (Compressor) می‌شود. رله وسیله‌ای است که باعث روشن و با خاموش شدن کمپرسور می‌شود. به همین دلیل اگر رله خراب شد دیگر به کمپرسور برق نمی‌رسد تا روشن شود.

کلام پایانی

همان‌طور که اشاره کردیم کمپرسور کولر یکی از اجزای مهم سیستم تهویه ماشین است که با کمپرس و تحت فشار قرار دادن یک گاز مخصوص باعث خنک شدن فضای داخل کابین می‌شود. همچنین به فرایند کار این دستگاه اشاره کردیم و گفتیم چگونه باعث سرد شدن باد کولر می‌شود. به‎علاوه اشاره کردیم که عوامل مختلفی مانند فرسوده شدن باتری ماشین، خراب شدن رله، خراب شدن کلاچ و غیره همگی در آسیب رسیدن به کمپرسور کولر پراید نقش دارند. نکته دیگری که باید به آن بپردازیم این است که تا جایی که امکان دارد خودتان کمپرسور را تعویض نکنید، زیرا هرگونه صدمه به اجزایی سیستم تهویه باعث کار نکردن کمپرسور می‌شود.

  • peugeot 407