عملکرد دیسک و صفحه پژو 405 چگونه است؟
دیسک و صفحه کلاچ وسیله قطع و وصل کردن انتقال نیرو به چرخ های خودرو است که در سیستمهای انتقال نیرو بکار میرود، کلاچ دستگاهی است که نیروی موتور را از گیربکس قطع یا وصل میکند یا به عبارت ساده تر وجود کلاچ برای تعویض دندههای گیربکس است، این عمل به وسیله پدال که زیر پای چپ راننده قرار دارد انجام میشود به این ترتیب که با فشار به پدال کلاچ، صفحه فلایویل جدا میشود و نیرو به گیربکس نمیرسد و در نتیجه چرخهای وسیله نقلیه آزاد میشوند، برعکس با رها کردن کلاچ، صفحه کلاچ به فلایویل میچسبد و نیروی موتور تابع سرعت و قدرت دنده گیربکس میشود،"دیسک و صفحه کلاچ 405" (Clutch) را میتوان مهمترین قطعه سیستم کلاچ این خودرو دانست؛ چراکه حرکت لازم برای سایر قسمتها را فراهم میکند، صفحه کلاچ پژو 405 به صورت دایروی بوده و هر دو سطح آن دارای ضریب اصطکاک بالایی است که این ضریب بالا به خاطر لنتهایی است که روی صفحه را پوشانده است، لازم به ذکر است که صفحه کلاچ یک قطعه مصرفی بوده و در گذر زمان دچار فرسودگی شده و لذا نیاز است که هر از چند گاهی تعویض شود.
چه عواملی موجب تسریع خرابی دیسک و صفحه 405 میشوند؟
این قطعه ماشن 405 از جمله قطعاتی است که دارای استهلاک میباشد و بعد از مدتی باید تعویض گردد، اما مواردی این استهلاک را افزایش داده و باعث "افزایش سرعت خرابی دیسک و صفحه 405" میشوند، از جمله این موارد میتوان به نیم کلاچ کردن طولانی مدت، رها کردن ناگهانی پدال کلاچ در حین رانندگی، رانندگی پرفشار در سربالایی و حمل سرنشین یا بار سنگین تر از تحمل خودرو اشاره کرد.
علائم تعویض دیسک و صفحه پژو 405 چیست؟
بطور کل زمان "تعویض صفحه کلاچ خودرو 405"، بعد از پیمایش حدود 100 هزار کیلومتر مسافت میباشد؛ اما از آنجا که، مواردی که نام برده شد میتوانند باعث افزایش سرعت خراب شدن صفحه کلاچ 405 شوند، علائمی را میتوان به عنوان نشانه های خرابی دیسک و صفحه کلاچ پژو 405 ذکر کرد که شامل موارد زیر هستند:
- یکی از نشانههای زمان تعویض دیسک و صفحه 405 زمانی است که ما ماشین را در دنده 1 گذاشته و کلاچ را رها میکنیم و موتور و اتاق خودرو به لرزه میافتد و البته این لرزش کاملا متفاوت است، این موضوع یک نشانه واضح و کامل برای تعویض دیسک خودرو پژو 405 است.
- وقتی ماشین در حال سکون است دنده را در 2 قرار داده و کلاچ را رها میکنیم اگر خودرو حرکت کرد و خاموش نشد دیسک و صفحه تمام شده است. ولی اگر خودرو سریع خاموش شد هنوز زمان تعویض صفحه کلاچ فرا نرسیده است.
- در سر بالایی نیمه شدید اگر نیاز به تعویض دنده به شمارههای سنگین زیاد مشهود بود، نشانهای برای تعویض صفحه کلاچ است.
- گاه پیش میآید که دندههای خودرو 405، خصوصا دنده یک و دنده عقب، خوب جا نرفته و به سختی این اتفاق میافتد، این مشکل در ترافیکهای سنگین نیز به وضوح مشاهده میشود.
- گاهی ممکن است دور موتور ماشین بالا برود و زیاد گاز بخورد اما شتاب زیادی نگیرد، این مورد نیز نشان دهنده خرابی و فرا رسیدن تایم تعویض دیسک و صفحه 405 میباشد.
انواع دیسک و صفحه خودرو 405 و قیمت آنها چیست؟
"انواع دیسک و صفحه پژو 405" جنس یکسانی ندارند و آن را از آزبست، آلومینیوم، آهن و قطعه داخلی را از فولاد میسازند، همچنین در برخی خودروهای مسابقهای نیز از تیتانیوم استفاده میشود، جنس صفحه باید از موادی باشد که بر اثر اصطکاک تمام شدنی باشند؛ در غیر این صورت آتشسوزی رخ خواهد داد، جنس دیسک باید بسیار محکم باشد تا وقتی ضربه به دیسک وارد میشود تاب و توان آن را داشته باشد، در آخر هم قیمت دیسک و صفحه 405 بسته به جنس و برند آن متفاوت میباشد.
دیسک و صفحه 405 را جگونه تعویض کنیم؟
برای باز کردن دیسک و صفحه باید حداقل 2 نفر حضور داشته باشند تا بتوانند گلدانی دیسک و صفحه را باز کنند یا ببندند که این کار به وسیله شفت اهرمی صورت میگیرد، لذا از تعویض آن بصورت انفرادی حتی اگر حرفه ای هستید هم خودداری کنید.