yadakyar

هدف ما در فروشگاه یدک یار این است که لوازم یدکی خودروها را با ضمانت اصالت به دست مشتری برسانیم. در این بلاگ ما لوازم یدکی خودروها را بررسی میکنیم.تمام قطعات با تضمین اصالت هستند.

yadakyar

هدف ما در فروشگاه یدک یار این است که لوازم یدکی خودروها را با ضمانت اصالت به دست مشتری برسانیم. در این بلاگ ما لوازم یدکی خودروها را بررسی میکنیم.تمام قطعات با تضمین اصالت هستند.

۳ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

رادیاتور آب چیست و چه اهمیتی در خودرو دارد؟

موتور خودرو، برپایه سیستم احتراق داخلی سوخت کار می­کند؛ لذا طبیعی است که با به حرکت درآمدن ماشین و سوختن بنزین و عملکرد موتور، این قطعه داغ می شود، افزایش دمای بیش از حد موتور احتمال تغییر شکل اجزای موتور و تاب برداشتن آن­ها را افزایش می­دهد، این اتفاق موجب گیرپاژ کردن موتور و خود سوزی آن و ذوب شدن قطعه­ هایی مانند سوپاپ و شمع هم می­شود، برای جلوگیری از افزایش دمای موتور و بروز این اتفاقات، به قطعه ای نیاز است که دمای موتور را تنظیم کند و از افزایش و یا کاهش بیش از حد دمای آن جلوگیری کند، "رادیاتور" ( Radiator) که همان مخزن آب خودرو نیز می­باشد، وظیفه خنک کردن موتور و سایر تجهیزات آن را بر عهده دارد، رادیاتور با به گردش در آوردن آب در اطراف موتور، افزایش دما را کنترل می­کند،همچنین شما می توانید برای بررسی دقیق تر و جامع تر رادیاتور در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

رادیاتور خودرو

رادیاتور ماشین چگونه عمل می­کند؟

رادیاتور­های کنونی اکثرا از آلمینیوم ساخته شده­ اند و ساختاری مشبک دارند، همچنین برای افزایش سطح تماس آن با محیط اطراف، کانال­ هایی درون آن­ها قرار گرفته است، رادیاتور، مایعی را به کمک پمپ آب یا واتر پمپ در اطراف موتور خودرو به‌ حرکت ‌درآورده تا حرارت بالای موتور را جذب کند، در واقع این آب با چرخیدن در اطراف سرسیلندرها که گرم ­ترین نقاط موتور می­باشند، حرارت تولیدی توسط آن‌ها را دریافت کرده و سبب خنک شدنشان می‌شود، مایع درون رادیاتور خودرو از این قطعه شروع به حرکت کرده و پس از خنک کردن موتور مجددا وارد رادیاتور شده و در آنجا حرارت دریافتی را به هوا منتقل می‌کند و این سیکل پیوسته در حال انجام است، پروسه گفته شده به طور کل "نحوه کار رادیاتور" خودرو را نشان می دهد.

مایع درون رادیاتور از چه تشکیل شده است؟

 "مایع درون رادیاتور"، سیالی است که گرما را از موتور جذب می‌کند و سپس آن را از طریق رادیاتور دفع می‌کند، همچنین در هوای سرد، این کار را با وارد کردن جریان هوای گرم توسط بخاری انجام می‌دهد، این مایع باید به خوبی توانایی انتقال حرارت را داشته باشد، اگر آب رادیاتور دارای املاح و مواد معدنی باشد، این املاح پس از گرم شدن، ته نشین شده و در لوله­ های رادیات رسوب می­کنند، برای همین خاطر آب درون رادیاتور موتور خودرو باید حتماً بدون املاح یا همان آب مقطر باشد، البته علاوه بر آب مقطر، معمولا از محلول ضدیخ نیز استفاده می­شود که باعث می­شود تا موتور خودرو در زمستان‌ یخ نزده و در تابستان‌ هم جوش نیاورد؛ ضد یخ مخلوطی از اتیلن و پروپیلن گلیکول و آب می­باشد که معمولاً در نسبت پنجاه پنجاه ساخته شده‌ است، بجای استفاده از ترکیب ضدیخ و آب مقطر، می توان از مایعی سبز رنگ به نام آب رادیات هم استفاده کرد که ضدیخ، ضدجوش و ضد زنگ زدگی و خوردگی می­باشد و معمولا نیازی به مخلوط شدن با آب ندارند.

علائم خرابی رادیاتور ماشین

برای "سالم ماندن رادیاتور"، لازم است هر ماه یک بار آب درون رادیاتور را چک کنید و از وجود مقدار کافی آن مطلع شوید، همچنین لازم است هرچند وقت یکبار آب رادیات تعویض گردد، رادیاتوری که آب درون آن دچار تغییر رنگ شده و یا گل‌آلود است نمی‌تواند به‌ درستی موتور خودرو را خنک نگه‌ دارد و بهتر است که شستشو داده شود، در صورت عدم تعویض، رسوبات می­توانند راه رادیات را بسته و عملکرد آن را مختل کنند، برای شستن رادیاتور و تعویض آب درون آن شیر تخلیه آب را باز کرده و اجازه دهید این مایع تخلیه شود، بهتر است که در این حالت مدت کوتاهی موتور خودرو کار کند تا آب درون موتور و شلنگ‌ها نیز به‌ طور کامل تخلیه شود، درصورتیکه این اتفاقات نیفتد، خودرو با مشکلاتی مواجه می­شود، مثلا از اولین علائم درست کار نکردن رادیاتور ماشین، جوش آوردن آن است که به معنی بالا رفتن بیش از حد دمای موتور می­باشد، همچنین یکی از پر خرج ترین مشکلات خودرو، مربوط به تعمیر یا تعویض واشر سر سیلندر است، شایع ترین عامل سوختن این قطعه نیز کم آبی رادیاتور است، از سایر علائم نقص در سیستم رادیاتور ماشین می­توان به روشن شدن چراغ هشدار، کار کردن نامنظم خودرو و نشت آب از اطراف رادیاتور و مجاری آن یا وجود بخار هنگام کار کردن خودرو اشاره کرد.

  • peugeot 407
  • ۰
  • ۰

عملکرد دیسک و صفحه پژو 405 چگونه است؟

 دیسک و صفحه کلاچ وسیله قطع و وصل کردن انتقال نیرو به چرخ های خودرو است که در سیستم‌های انتقال نیرو بکار می‌رود، کلاچ دستگاهی است که نیروی موتور را از گیربکس قطع یا وصل می‌کند یا به عبارت ساده‌ تر وجود کلاچ برای تعویض دنده‌های گیربکس است، این عمل به‌ وسیله پدال که زیر پای چپ راننده قرار دارد انجام می‌شود به این ترتیب که با فشار به پدال کلاچ، صفحه فلایویل جدا می‌شود و نیرو به گیربکس نمی‌رسد و در نتیجه چرخ‌های وسیله نقلیه آزاد می‌شوند، برعکس  با  رها کردن کلاچ، صفحه کلاچ به فلایویل می‌چسبد و نیروی موتور تابع سرعت و قدرت دنده گیربکس می‌شود،"دیسک و صفحه کلاچ 405" (Clutch) را می‌توان مهم‌ترین قطعه سیستم کلاچ این خودرو دانست؛ چراکه حرکت لازم برای سایر قسمت‌ها را فراهم می‌کند، صفحه کلاچ پژو 405 به صورت دایروی بوده و هر دو سطح آن دارای ضریب اصطکاک بالایی است که این ضریب بالا به خاطر لنت‌هایی است که روی صفحه را پوشانده است، لازم به ذکر است که صفحه کلاچ یک قطعه مصرفی بوده و در گذر زمان دچار فرسودگی شده و لذا نیاز است که هر از چند گاهی تعویض شود.

چه عواملی موجب تسریع خرابی دیسک و صفحه 405 می­شوند؟

این قطعه ماشن 405 از جمله قطعاتی است که دارای استهلاک می­باشد و بعد از مدتی باید تعویض گردد، اما مواردی این استهلاک را افزایش داده و باعث "افزایش سرعت خرابی دیسک و صفحه 405" می­شوند، از جمله این موارد می­توان به نیم کلاچ کردن طولانی مدت، رها کردن ناگهانی پدال کلاچ در حین رانندگی، رانندگی پرفشار در سربالایی و حمل سرنشین یا بار سنگین تر از تحمل خودرو اشاره کرد.

علائم تعویض دیسک و صفحه پژو 405 چیست؟

بطور کل زمان "تعویض صفحه کلاچ خودرو 405"، بعد از پیمایش حدود 100 هزار کیلومتر مسافت می­باشد؛ اما از آنجا که، مواردی که نام برده شد می­توانند باعث افزایش سرعت خراب شدن صفحه کلاچ 405 شوند، علائمی را می­توان به عنوان نشانه­ های خرابی دیسک و صفحه کلاچ پژو 405 ذکر کرد که شامل موارد زیر هستند:

  1.  یکی از نشانه‌های زمان تعویض دیسک و صفحه 405  زمانی است که ما ماشین را در دنده 1 گذاشته و کلاچ را رها می‌کنیم  و موتور و اتاق خودرو به لرزه می‌افتد و البته این لرزش کاملا متفاوت است، این موضوع یک نشانه واضح و کامل برای تعویض دیسک خودرو پژو 405 است.
  2. وقتی ماشین در حال سکون است دنده را در 2 قرار داده و کلاچ را رها می‌کنیم اگر خودرو حرکت کرد و خاموش نشد دیسک و صفحه تمام شده است. ولی اگر خودرو سریع خاموش شد هنوز زمان تعویض صفحه کلاچ فرا نرسیده است.
  3. در سر بالایی نیمه شدید اگر نیاز به تعویض دنده به شماره‌های سنگین زیاد مشهود بود، نشانه‌ای برای تعویض صفحه کلاچ است.
  4. گاه پیش می‌آید که دنده‌های خودرو 405، خصوصا دنده یک و دنده عقب، خوب جا نرفته و به سختی این اتفاق می‌افتد، این مشکل در ترافیک‌های سنگین نیز به وضوح مشاهده می‌شود.
  5. گاهی ممکن است دور موتور ماشین بالا برود و زیاد گاز بخورد اما شتاب زیادی نگیرد، این مورد نیز نشان دهنده خرابی و فرا رسیدن تایم تعویض دیسک و صفحه 405 می­باشد.

 

انواع دیسک و صفحه خودرو 405 و قیمت آن­ها چیست؟

"انواع دیسک و صفحه پژو 405" جنس یکسانی ندارند و آن را از آزبست، آلومینیوم، آهن و قطعه داخلی را از فولاد ‌می‌سازند، همچنین در برخی خودروهای مسابقه‌ای نیز از تیتانیوم استفاده می‌شود، جنس صفحه باید از موادی باشد که بر اثر اصطکاک تمام شدنی باشند؛ در غیر این صورت آتش‌سوزی رخ خواهد داد، جنس دیسک باید بسیار محکم باشد تا وقتی ضربه به دیسک وارد می‌شود تاب و توان آن را داشته باشد، در آخر هم قیمت دیسک و صفحه 405 بسته به جنس و برند آن متفاوت می­باشد.

دیسک و صفحه 405 را جگونه تعویض کنیم؟

برای باز کردن دیسک و صفحه باید حداقل 2 نفر حضور داشته باشند تا بتوانند گلدانی دیسک و صفحه را باز کنند یا ببندند که این کار به وسیله شفت اهرمی صورت می‌گیرد، لذا از تعویض آن بصورت انفرادی حتی اگر حرفه ای هستید هم خودداری کنید.

  • peugeot 407
  • ۰
  • ۰

 

معرفی کلی خودرو پژو 207

"پژو 207" از دیگر محصولات شرکت خودرو سازی پژو می­باشد  که  بخاطر تیپ اسپرت ، جوان ­پسند و امکانات رفاهی مناسب، در سرتاسر دنیا طرفداران زیادی را برای خود جمع کرده است، در ایران نیز قبل از 207، پژو 206 محصول پرطرفدار کارخانه پژو بود؛ لذا با ورود پژو 207 به بازار ایران  بسیار مورد توجه مشتریان و جوانان قرار گرفت، ما هم در این مقاله قصد داریم با بررسی پژو 207 مشخصات این خودروی محبوب را برای شما بیشتر توضیح بدهیم تا آن را بهتر بشناسید.

مشخصات فنی پژو 207

پژو 207 (peugeot 207) با دو مدل دستی و اتومات در بازار عرضه گشته و هنگام خرید با توجه به اختلاف قیمتشان باید به آن توجه شود، موتور این خودرو کاملا مشابه موتور پژو 206 می­باشد و تغییر آنچنانی در آن مشاهده نمی­شود، این موتور در هر دو تیپ 207، یک موتور 4 سیلندر و 16 سوپاپ با حجم 1587 سی سی می­باشد که حداکثر 105 اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور آن 142 نیوتن متر است، صفر تا صد ثبت شده برای 207 دستی 11.6 و صفر تا صد اعلامی برای مدل اتومات این خودرو 12.6 ثانیه می­باشد، همچنین حداکثر سرعت پژو 207، 190 کیلومتر بر ساعت محاسبه گردیده است، مصرف ترکیبی سوخت برای مدل دستی این ماشین نیز 6.6 لیتر و در نسخه اتومات 7.1 لیتر بر حسب هر 100 کیلومتر طی شده تعیین گشته است، این مصرف نسبتا کم به لطف سیستم پیشرانه TU5 می­باشد که پژو 207 را به خودرویی کاملا مناسب برای رفت و آمد شهری تبدیل می­کند، استاندارد آلایندگی یورو 4 ثبت شده برای این محصول شرکت پژو هم از دیگر مزیت های این خودرو محسوب می شود و تمام این موارد در کنار هم  نشان از قابل قبول بودن "قابلیت فنی پژو 207" دارند.

مشخصات بدنه و کابین پژو 207

برای "بررسی ظاهری پژو 207" با مشاهده نمای بیرونی آن به راحتی می­توان به شباهت آن با مدل قدیمی خود یعنی پژو 206 پی برد، برای مثال مدل و ساختار گلگیر­ها، جلوپنجره و کاپوت، تغییر چندانی نسبت به 206 نداشته­ اند و تنها در چراغ و LED می­توان تغییرات را به وضوح مشاهده کرد، در نمای پشتی نیز نکته قابل توجه همین چراغ­ها و البته دو سنسور پارک عقب و دوربین نصب شده در بالای پلاک به ­جهت دید پشت راننده هنگام دنده عقب می­باشند، رینگ­های آلمینیومی 14 اینچی و چراغ­های راهنما بر روی آینه ماشین، بر جذابیّت ظاهری آن افزوده است، اکثر بخش­های کابین هم از جمله داشبورد و درها و دستگیره­ها مانند 206 می­باشند، فضای صندلی عقب خودرو هم کمی تنگ و کوچک می­باشد که در مسافت­های طولانی اذیّت کننده می­باشند، مهم­ترین تغییر فضای داخل 207 نسبت به 206 غربیلک فرمان و نمایشگر لمسی 7 اینچی بالای داشبورد می­باشد، غربیلک فرمان تماما از پلاستیک خشک تولید شده و هنگام به دست گرفتن حس ناخوشایندی دارد که مانند فرمان خوش دست 206 نمی­باشد،همچنین بر روی فرمان دکمه­های کنترل گر به جهت سهولت دسترسی راننده تعبیه شده اند.

امکانات و آپشن­های پژو 207

"آپشن های پژو 207" از جمله شاخصه هایی است که باعث محبوبیّت این خودرو در بازار ایران شده است برای مثال در مورد نمایشگر لمسی مولتی مدیا نصب شده بر روی این خودرو خوب است بدانید که، رابط کاربری آن عملکرد خوبی ندارد و کمی کند است و محل نصب آن هم  نسبتا دور از دسترس راننده می­باشد؛ اما وضوح مناسب و حساسیّت بالا نسبت به لمس از نکات مثبت آن است، امکانات رابط ‌کاربری این نمایشگر شامل کامپیوتر سفری، سیستم نویگیشن، بلوتوث، رادیو، پخش موزیک، دماسنج محیط بیرونی و منوی سرویس‌های دوره‌ای خودرو است، برای دیگر آپشن­های خودرو پژو 207 می­توان فرمان هیدرولیکی با کلیدهای کنترلر، سیستم تهویه اتوماتیک، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل کابین، چراغ­های مه شکن جلو و عقب، آینه های جانبی برقی، قفل مرکزی با ریموت، بالابرهای برقی شیشه جلو و عقب، تنظیم 4 حالته صندلی سرنشینان جلو، تنظیم ارتفاع کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو، پشت سری صندلی سرنشینان جلو با تنظیم ارتفاع، ایزوفیکس در صندلی عقب، سنسور و دوربین عقب، سیستم راه ­یاب و همچنین کروز کنترل برای مدل اتوماتیک خودرو نام برد."ایمنی پژو 207"هم با وجود دو عدد کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کننده و ترمز عقب دیسکی، سیستم ضدقفل و ABS ،نسبتا قابل قبول می باشد.

  • peugeot 407